شرح آیت الله ممدوحی بر دعای هفتم صحیفه سجادیه
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۰۲۹۷
به گزارش خبرنگار مهر، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز طی سخنانی به موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور پرداختند و فرمودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.
در ادامه متن این دعا و ترجمه آن به همراه شرحی از آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی برگرفته از کتاب شهود و شناخت آمده است؛
۱.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۲. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ.
۳. فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ.
۴. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ
۵. وَ قَدْ نَزَلَ بی یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بیمَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.
۶. وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی.
۷. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.
۸. فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً.
۹. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک.
۱۰. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بییا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بیذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.
ترجمه
۱. ای کسی که گره هر سختی به دست تو گشوده شود و ای که تندی شدائد به عنایتت میشکند، ای که راه بیرونشدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود.
۲. دشواریها به لطف تو آسان شود و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید و قضا به قدرتت جریان گیرد و همه چیز به اراده تو روان شود.
۳. تنها به خواست تو بیآنکه فرمان دهی، همه چیز فرمان برد، و هر چیز محض ارادهات بیآنکه نهی کنی از کار بایستد.
۴. در تمام دشواریها تو را میخوانند و در بلیات و گرفتاریها به تو پناه جویند، غیر از بلایی که تو دفع کنی بلایی برطرف نشود و گرهی نگشاید مگر تو آن را بگشایی.
۵. الهی بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته و گرفتاریهایی بر من حملهور شده که تحملش برای من دشوار است.
۶. و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کردهای و به اقتدار خود متوجه من کردهای.
۷. اله من، چیزی را که تو آوردهای کسی نبرد و آنچه تو فرستادهای دیگری باز نگرداند و بسته تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد و آنچه را تو دشوار نمودهای کسی آسان نکند و آن را که تو ذلیل کردهای یاوری نباشد.
۸. پس بر محمد و آلش درود فرست و به رحمتت الها در آسایش را به رویم باز کن و به قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من بشکن و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاریها مقرر کن.
۹.و مرا به خاطر چیرگی غم از رعایت واجبات و به کار بستن مستحبات خود باز مدار.
۱۰. چرا که من به سبب آنچه به سرم آمده بیتاب و توان شده، و قلبم از تحمل آنچه در زندگیم رخ نموده، لبریز از اندوه گشته و تو به رفع گرفتاریهایم و دفع آنچه در آن در افتادهام توانایی پس قدرتت را درباره من به کار بر، گرچه از جانب تو مستحق آن نیستم، ای صاحب عرش.
شرح
عقدههای روحی انسان آن چنان پیچیده است که در روان شناسی جدید بعضی را غیر قابل حل و بعضی را بسیار مشکل تشخیص داده اند و توان علاج آنها را در مرزی دانسته اند که از عهده بسیار کمی از متخصصین بر میآید. پیچیدگی بسیاری از گرفتاریها پیچش نظام روحی افراد است، ولی خدای متعال گرههای کوری که به دست هیچ کس باز نمیشود را به آسانی میگشاید و میداند که چگونه باید بندگان مبتلا و گرفتار را به سامان برساند.
اینجاست که یاس و ناامیدی انسان زایل میشود، زیرا با کرم او همه چیز حل میگردد و کمترین نگرانی در کار نخواهد بود. زیرا کلید همه اسرار گره خورده عالم در ارتباط با تدبیر حکیمانه خداوند قرار دارد.
ای دل آر سیل فنا بنیاد هستی بر کند
چون ترا نوح است کشتیبان ز طوفان غم مخور
این دل غمدیده حالش به شود دل بد مکن
این سر شوریده باز آید به سامان غم مخور
پس، گذشته از آن که گشایش هر در بستهای به ید قدرت اوست، شکنندگی مصائب و حاد بودن آنان نیز در برابر قدرت و پشتیبانی او کند گردیده و از کنار زندگی بدون هیچ گونه اصطکاکی عبور خواهد کرد و به همین دلیل حضرت فرموده که فقط به وسیله تو خروج از وادی غم میسور است و هیچ چیز برای تو مشکل نیست.
عبارت آخر این فراز از دعا، جالبترین قسمت آن است که فرمود: تسببت بلطفک الاسباب؛ یعنی نظام جبری علت و معلولی در سلطه قدرت تو ضرورت و جبر پیدا کرده و همه سببها و علتها به تو باز میگردد؛ به دیگر بیان: خدای متعال خود سبب ساز است، یعنی علت و معلول و رابطهای بین این دو جملگی در قبضه قدرت اوست و هیچ چیز یا کس دیگر بر آن حاکم نمیباشد. تنها اوست که محکوم هیچ ضرورتی نخواهد بود، بلکه هم چنان که قرآن کریم فرموده: و انا فوقهم قاهرون بدین سان است که در قلب و خاطر بندگان صالح خدا یاس و نومیدی از بن و ریشه خشکیده و هیچ گاه بن بست در زندگی آنان معنی ندارد.
قضا در اصطلاح علم کلام، عبارت از حتمیت نظام موجود عالم است؛ امری است که باید باشد و تخلف ناپذیر است. به طوری که با احکام و روابط و قواعد حتمیه آن به مبارزه و مقابله نمیتوان پرداخت و هرگونه مبارزهای با واقعیات آن محکوم به شکست است. پس، قضا به معنی حتمیت و قطعی بودن موجودات و جریانهای گوناگون و روابط بین آن هاست که امورات آن فقط به دست خداوند متعال است و هیچ کس دیگری را در این فعل و انفعالات تکوینی سهمی نیست.
اراده خدا نیز عبارت از مبدئیت موجودات است که دارای نظام اصلح است و غیر اصلح بر حسب سایر موجودات را اداره نمیفرماید. پس وجوب و حتمیت موجودات عالم از جناب حق است که با علم به نظام احسن آنها، یکایک را در مجرای اصلی خود قرار داده است.
پس موجودات به محض وجوب مصلحت، در خارج یافت شوند؛ بدون آن که هیچ حاجتی به قول داشته باشند و با نداشتن مصلحت لازم، متحقق نمیشوند، بدون این که به نهی و بازدارندگی نیازی وجود داشته باشد.
اصول زندگی ما دارای آن چنان امتیازاتی است که با نبودن هر یک از آنها، جز پریشانی چیز دیگری نصیب نخواهد بود. پس در مهمات زندگی جز از او حاجتی نخواهیم داشت، برای استحکام همان اصول است که آنکه دارای بینش و آگاهی بیشتری است جز به سوی خدای بزرگ که منشأ تمامی خرد و کلان هستی است حرکت نمیکند. لذا اگر انسان این واقعیت را شناخت، در بر طرف شدن نابسامانیها جز به مبدئیت متعالی به کس دیگری متوسل نمیگردد.
شداید و گرفتاریها و حوادث ناگوار گاهی چنان انسان را خسته و ناتوان میکنند که تمام توان خود را از دست داده و تحمل کمترین فشار درونی و بیرونی را ندارد، و در مسیر زندگی خود جز تاریکی و یاس و ناامیدی چیزی نمی بیند و درهای نجات را بر خود بسته میانگارد.
پریشانی ایام نیز گاهی بدان جا میانجامد که کسانی که به خدا ایمان ندارند و یا توکل مناسبی در آنان نیست را به خودکشی و خاتمه دادن به زندگی میکشاند؛ یعنی آنان ترک زندگی را بر خود زندگی ترجیح میدهند؛ ولی آنان که به خدای متعال یعنی قدرت حکیمانه برتر و نیروی لایزال غیر متناهی امیدوارند، هرگز شداید زندگانی بر آنان غالب نمیگردد.
لذا به هر مقدار که حوادث ناگوار آنان را احاطه کند، نه تنها امیدشان به یاس تبدیل نمیشود، بلکه قدرت فوق العاده ای از ایمان به دست میآورند که آن را سپر حوادث قرار میدهند. همین نکته است که سبب تقویت ضریب نیرو در افراد با ایمان میشود و لذا قرآن کریم فرموده: … ان یکن منکم عشرون صابرون یغلبوا ماتین … نیروی بیست نفر انسان مؤ من متوکل، بیش از نیروی دویست نفر و غالب بر آنان خواهد بود، زیرا آنان در مکتب اهل بیت تربیت شده اند و معتقدند که و لا صارف لما و جهت و لا مغلق لما فتحت آنچه را او به سویی حرکت دهد هرگز مانعی بر سر راهش نخواهد بود و آن در را که او ببندد، هرگز کلیدی نخواهد داشت. و لا ناصر لمن خذلت و آن کس را که در حریم نصرت و یاری تو قرار نگیرد، هرگز یاوری نخواهد داشت و لذا در آیه کریمه آمده است: ان ینصرکم الله فلا غالب لکم و ان یخذلکم فمن ذالذی ینصرکم من بعده.
در فراز قبل، امام علیه السلام توجه گرفتاری و شدت نگرانیها به خویش را بر شمرد و ضعف خود را نسبت به تحمل آنان بیان داشت. در این فراز، حضرت بر محمد و آلش درود فرستاده و از خدای متعال درخواست فرج و گشایش و رفع غم و هم از خویش را فرموده است.
اما این که قبل از بیان حاجت بر محمد و آلش درود فرستاده سرش آن است که خداوند متعال حتماً درود بر پیامبر را به اجابت میرساند؛ زیرا قابلیت از طرف پیامبر و اهل بیت آن بزرگوار تمام شده است و فاعلیت نیز در خدای متعال کامل میباشد. از این رو اجابت حتمی خواهد بود، و خدای متعال اجل و اکرم از آن است که از میان دو سؤ ال، یکی را مقرون به اجابت و دیگری را مردود فرماید. از این رو بسیاری از ادعیه مقرون به درود بر پیامبر و آلش میباشد.
امام علیه السلام برای برطرف شدن گرفتاریها تعبیرات مختلفی آورده است، از قبیل فتح باب، فرج و شکستن سلطه هم و غم، طلب و حسن نظر جناب حق، چشیدن شیرینی در بخش رحمت و گشایشی گوارا و بیرون رفتن سریع از گرفتاریها. البته بعید نیست که هر یک از این عنوانها در ارتباط با نوعی خاص از گرفتاریها باشد؛ خروج از بعضی مصائب، شکستن سلطه هم و غم است، مانند فقر و قرض و دشمن غدار و مکار. و بعضی دیگر مانند چشیدن شیرینی است، مانند عافیت از دردها و مرضها، که پس از بهبودی آرامش پیدا شده و بسیار لذت آور است. طلب حسن نظر در مواردی است که تقاضای نعمت بیشتر و لطف زائد است، و گشایش گوارا مانند از غربت نجات یافتن و راه گم کرده را پیدا کردن و یا دوست از دست رفته را باز یافتن.
خروج سریع هم در مواردی همچون در بند دشمن افتادن و به همدم ناجنس مبتلا گردیدن مصداق دارد که در حقیقت، امام معصوم علیه السلام به خوبی همه آنها را تعلیم داده و به ما آموخته که چگونه در موارد مختلف از خدای متعال درخواست یاری کنیم.
و لا تشغلنی بالاهتمام عن تعاهد فروضک و استعمال سنتک، فقد ضقت لما نزل بی یا رب ذرعا، و امتلات بحمل ما حدث علی هما و انت القادر علی کشف ما منیت به و دفع ما وقعت فیه. فافعل بی ذلک، و ان لم استوجبه منک یا ذالعرش العظیم. خدایا، به سبب دشواریهای زندگی مرا از به جای آوردن تکالیف واجب و فرامین مستحب باز مدار! اکنون، گرفتاری طاقتم را از دست برده و دل و جانم آکنده از غم و اندوه گشته؛ تو توانایی که تمام ناگواریها و غمهای مرا برطرف کنی! تقاضایم آن است که با تلطف خود مرا به عافیت برسانی، اگر چه لایق فضل و عنایت تو نیستم، ای کسی که بر عرش قرار داری!
در این فراز، امام علیه السلام از خدای متعال عافیتی را درخواست میفرماید که در پناه آن بتواند به عهد بندگی پایبند باشد و رسوم عبودیت را چنان که باید انجام دهد و تکالیف خود را به انجام رساند؛ زیرا شرط اول در رسیدن به نقطه مقصود عافیت است؛ شرطی که با نبود آن، حرکت به طرف مطلوب میسور نیست. لذا گاهی یک فرد در تمام عمر خود همدم رنج و تعب و مرض و آفت است و نمیتواند کمتر قدمی برای پیشرفت خود بردارد.
البته به خوبی روشن است که آن که گرفتاریها طاقتش را طاق کرده و قلب و خاطرش مالامال از غم و غصه است، نمیتواند به وظایف خود به درستی عمل کند؛ زیرا توان او
در تقابل با گرفتاریها به صفر رسیده و از کار و عمل به تنگ آمده است؛ به قول آن شاعر:
به گرداگرد خود چندان که بینم
بلا انگشتری و، من نگینم!
معلوم است که در چنین موقعیتی، فرصتی برای کسی وجود نخواهد داشت!، البته کسانی هم هستند که در شرایط دشوار، در امتحانهای سخت قرار گرفته اند و سربلند بیرون آمده اند اینان بهترین زمینه رشد را در هنگام گرفتاریهای متعدد یافته اند.
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
چنین افرادی، پیوسته درد را بهتر از عافیت و فقر را بهتر از غنا میدانند، زیرا یگانه عامل رشد خود را در این ورطه هولناک و سهمگین دیده اند. البته چنین اشخاصی بسیار کم هستند و از نوادر روزگار به شمار می آیند؛ همانند حضرت زینب علیها السلام که پس از جریان عاشورا با کمال قدرت در مقابل یاوه گویی های ابن زیاد خبیث فرمود: و ما زایت الا جمیلا. البته آنچه امام در این فراز فرموده اند، جملگی مربوط به مردم متوسط و دینداران معتقد به مبدا و معاد است که در مراتب وسط هستند، نه مربوط به انسانهای کامل!
کد خبر 4869122منبع: مهر
کلیدواژه: صحیفه سجادیه امام سجاد ع مقام معظم رهبری حسن ممدوحی ویروس کرونا سیدهادی خسروشاهی کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معرفی کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مسجد پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات رادیو گفتگو مرکز فرهنگی شهر کتاب مهدی گلشنی معرفی نشریات برنامه چراغ مطالعه حوزه علمیه گرفتاری ها علیه السلام خدای متعال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۰۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله لطفالله دژکام در خطبههای نماز جمعه این هفته نماز جمعه ابتدا به ابعاد جنگ ترکیبی دشمن علیه ما پرداخت و با بیان اینکه جنگ نظامی از سال ۵۹ به ما تحمیل شده بیان کرد: در این خصوص رهبر انقلاب تاکید کردند که هر روز مستمر باید در عرصه نظامی نوآوری داشته باشیم در غیر این صورت شکست خواهیم خورد.
خطیب جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به نقطهای چون نقطه نظامی برسیم که بتوانیم هر حمله دشمن را با پاسخی قاطع جواب بدهیم که در وعده صادق این را ثابت کردیم.
آیت الله دژکام با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب مساله سبک زندگی اسلامی یا عاقلانه در مقابل سبک زندگی غیراسلامی و جاهلانه است گفت: برای تقویت سبک زندگی اسلامی و رواج بیشتر آن نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم.
طبق دستور عقل هم شراب و قمار ضرر دارد
وی با اشاره به آیه ۲۱۹ سوره مبارک بقره «ای پیامبر! در رابطه با شراب و قمار از تو سوال میکنند به آنها بگو که شراب و قمار ضرر زیادی دارد» تاکید کرد: شرب خمر و قمار بازی ضرر دارد و عاقل به دنبال ضرر نمیرود و زندگی اسلامی عاقلانه است اما سبک زندگی غربی عقل را کنار گذاشته و دنبال صرفه مقطعی است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه در این چند روز اخیر خبری مطرح شد که جوانی از بین میرود خاطرنشان کرد: ما انسان هستیم و عاطفه داریم و از مرگ یک انسان ناراحت میشویم بنابراین برای اینکه خداوند از این مرگها جلوگیری کند میفرماید که از این کار دست بکشید.
حد و حدود اسلامی در تمام مراتب جامعه رعایت شود
وی با بیان اینکه اکنون داد مردم برای گرانی و درمان بالا است و خیلی از این موارد به بخش درمان تحمیل میشود تاکید کرد: در منابع و کتب مختلف به مضرات شراب اشاره شده و حتی یکی از دانشمندان گفته که اگر نصف شرابفروشیها تعطیل شود، نصف بیمارستانها تعطیل خواهند شد.
وی با تاکید بر اجرای عدالت در حدود الهی و با بیان اینکه حتی اگر علم هم داشته باشیم و عقل وجود نداشته باشد، جان در عذاب است گفت: مبلغان مذهبی است باید در این زمینه سخن قرآن و خدا را به گوش مردم برسانند و مدیران کشور در ردههای مختلف باید قانون را اجرا کنند و در شهر نیز باید به قانون عمل شود و مجموعههای اجرایی کشور هرچیزی که قاضی محترم از روی علم و عدالت تشخیص داد را بپذیرند.
مطالبهگران آداب مطالبهگری را به جای بیاورند
امام جمعه شیراز با بیان اینکه رسمی به اسم مطالبه گری در برخی ایجاد شده که بدون حتی ذرهای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه میپردازند گفت: مطالبه گری خوب و لازم است اما باید کارهای مثبت انجام شده هم ذکر شود تا مایه دلگرمی خدمتگزار شود زیرا انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار میگیرد.
روز شیراز یک نوآوری بود که مورد استفاده تمام شهرها قرار گرفت
آیت الله دژکام با اشاره به ۱۵ اردیبهشت، روز شیراز گفت: نامگذاری این تاریخ به نام شیراز نخستین بار در کشور اتفاق افتاد و بعد از شیراز شهرهای دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوریهای شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوریها بوده است و مسلماً شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.
وی افزود: شیخ اجل سعدی در یکی از غزلهای خود میگوید که «سعدیا حب وطن گرچه حدیثی است صحیح … نتوان مرد به سختی که من اینجا زادم.»
امام جمعه شیراز ضمن تشکر از محرومیت زدایی شکل گرفته در محلات شیراز گفت: در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری تلاشهای خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر میشود.
وی افزود: متروی حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه صبر خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، آسان شود.
کد خبر 6095808