تفسیری کوتاه از دعای هفتم صحیفه سجادیه/ روزنههای امید در تاریکی مشکلات هویدا میشود
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۴۸۹۹۹
حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای روز گذشته و در حاشیه مراسم روز درختکاری، عموم مردم را به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه توصیه کردند که در این گزارش به بخشی از تفسیر این دعا اشاره میکنیم.
به گزارش خبرنگار معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب در حاشیه مراسم درختکاری در روز سه شنبه ۱۳ اسفند مطرح کردند، موضوع اهمیت دعا و توسل در کنار رعایت نکات بهداشتی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین جهت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در پروندهای به ضرورت موضوع نیایش و مناجات به درگاه الهی و توسل به دامان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در چنین شرایطی بپردازد. دومین شماره از این پرونده در خصوص دعای هفتم صحیفه سجادیه در ادامه قابل مشاهده است.
رهبر معظم انقلاب روز گذشته در حاشیه مراسم روز درختکاری برای دفع بلا و مشکلات عموم مردم را توصیه به توسّل و توجه به پروردگار و درخواست کمک الهی کرد. ایشان برای این توسلات مشخصاً به خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه اشاره کردند و فرمودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه، دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.
هفتمین دعا از مجموعه دعاهای صحیفه سجادیه از امام سجاد(ع) در ۱۰ فراز تنظیم شده و موضوع اصلی آن دعا در هنگام بلا و سختی است. در ادمه بخشهایی از تفسیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در شرح صحیفه «سید احمد فهری» را فراز به فراز میخوانید:
وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ
از دعاى آن حضرت است هرگاه که حادثه غمانگيز رخ مىداد و يا پيش آمدى دردناک میرسيد و در هر غم و اندوه آنچه از اين دعا به دست میآيد و شايسته است که خواننده اين دعا درس عرفانى از آن بگيرد آن است که انسان هراندازه بار مصيبت و گرفتارى بر دوشش سنگينى كند و بر اعصاب او فشار آورد نبايد فكر ياس و نوميدى بر او چيره شود بلكه بهعكس شايسته است که روح رجا و اميدوارى همچنان در قلب او زنده بماند زيرا معتقد است بر خداى توانايى که زمام همه امور به دست قدرت او است و در مقابل عظمت او همه چيز ناچيز و ذليل است و اين نه مطلبى است سهل در زندگى بلكه یکى از مهمترين اساس معيشت در دنيا و سعادت در آخرت همين روح رجا و اميدوارى است.
ميان مومن و ملحد فرقهاى بسيار است و یکى از آنها ارتباط با دعا دارد بدين معنى که شخص ملحد و بىايمان وقتى در ميان امواج گرفتارى و محنت محاصره میشود دستش از همه بريده و بىقيد و شرط تسليم پيش آمد میشود زيرا که معتقد به امرى مافوق طبيعت نيست و در جهان طبيعت قدرتى را نمیشناسد که بتواند نظام طبيعت را شكافته و برخلاف جريان معجزهای بيافريند، اما مومن به خاطر آنكه قدرت مافوق الطبيعه را باور کرده هرگز يأس به خود راه نمىدهد و در هر شرايطى چشم اميد به سوى آن قدرت حاكم بر تمام عالم وجود دارد و خدايى را میشناسد که مهربان است و دعاى دردمندان را میشنود و میپذيرد چنانچه اميرالمومنين (ع) میفرمايد: اگر آسمان و زمين بر بندهای به هم دوخته شده باشد ولى آن بنده تقوا داشته باشد خداى تعالى براى او از همان محيط به هم دوخته شده راه خروجى براى او باز میكند.
سيد شارح قدس سره در مقدمه اين دعا چند روايت آورده که به مناسبت به ذكر آنها تبرک میجوئيم:
1- از اميرالمومنين (ع) رسيده است که هرگاه هول و وحشت شدت يافت پس پناهگاه خداى تعالى است.
2- ثقه الاسلام كلينى به سند صحيح از امام موسى بن جعفر (ع) روايت كرده است که فرمود: هيچ بلايى بر بنده نازل نمیشود که خداى تعالى به دل او بيندازد که دعا كند مگر اینکه رفع آن بلا نزدیک خواهد بود و هيچ بلایی بر بنده نازل نمیشود که آن بنده از دعا کردن خوددارى بكند مگر آنکه آن بلا طولانى خواهد بود پس هرگاه که بلا نازل شد بر شما باد که دعا و تضرع به درگاه خداى تعالى داشته باشيد. و از امام صادق (ع) روايت میكند که فرمود: آيا بلاى دراز مدت را از كوتاه مدت تشخيص میدهيد؟ عرض كرديم؛ نه فرمود: هرگاه به دل یکى از شما الهام شد که هنگام بلا دعا كند پس بدانيد که آن بلا كوتاه مدت است.
و در روايت صحيح از امام موسى بن جعفر(ع) روايت شده که فرمود: دعاى خالص براى خدا و به سوى خدا رفتن بلا را باز میگرداند در حالى که تقدير شده و قضاى الهى نيز جارى شده و نمانده مگر عملى شدن آن پس هرگاه خداى عزوجل خوانده شود و از او مسئلت شود بلا را به نخوى باز میگرداند.
یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ
عقد جمع عقده است به معناى گره. مانند غرف که جمع غرفه است و مكاره جمع مكرهه است به معناى ناخوشايند.
ای آنکه گره هر كار ناخوشايند به دست تو باز میشود.
وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ
و ای آنکه سختیِ دشواریها با تو آسان میگردد، و ای آنکه راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست.
ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأَسْبَابُ
مشكلات در برابر قدرت تو ذليل است. لطف تو است که سببها را ساخته و آنها را منشا اثر قرار داده که اگر لطف تو نباشد از هيچ سببى كارى ساخته نيست.
در پارهای از دعاها رسيده است «يا مسبب الاسباب من غير سبب»و اين بحث از امهات مباحث اسلاميه و عرفانيه و فلسفيه است که از یک سو به مسئله بغرنج و پيچيده جبر و اختيار مربوط است و از سوى ديگر به قيوميت الهيه ارتباط میيابد.
وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِکَ الْأَشْیَاءُ
نيروى اجرائى قضاى آسمانى قدرت تو است و همه چيز بر طبق خواست و تصميم تو میگذرد چنانچه قرآن كريم فرمايد: «اذا قضى امرا فانما يقول له كن فیکون» و نيز فرمايد: «اذا اراد الله بقوم سوء فلا مرد له» و هم در سوره يونس فرمايد: «و ان يردک بخير فلا راد لفضله»
ولى بايد متوجه بود اين که اسباب همگى در قبضه قدرت حق است و قضاى او با قدرت بىمنتهاى او در جريان است و اراده مقدسهاش در همه چيز نافذ است همه اينها منافات با حد و جهد و كوشش ما ندارد بلكه ما با وجود اين که به قضا و قدر الهى معتقديم و معتقديم که سببساز خود حضرت بارى تعالى است نبايد به استناد اين عقيده دست از کسب و كار و جهد و كوشش برداريم و به انتظار تقديرات آسمانى بنشينيم.
پس همه اشياء تنها به مشيت تو بدون آنکه دستورى صادر شود فرمان پذيرند و تنها به اراده تو بدون آنکه نهيت را اظهار کنی بازمىايستند شاهد اين جمله اشاره باشد به معنا و مفهوم آيه شريفه: «انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فیکون»: جز اين نيست كه امر خداى تعالى است که هرگاه اراده كند به چيزى بگويد باش پس او میشود بلكه مفادش اراده گفتن است نه خود گفتن بنابراين پس مفهوم اين جمله از دعا با مفهوم آيهى شريفه مطابقت دارد و حاصل معنى آن است که طاعت و فرمانبرى همه موجودات هيچ حالت منتظرهای ندارد مگر فقط مشيت و ارادهى حق تعالى- از تو به يک اشارت از ما بسر دويدن تنها تو هستى که در رويدادهاى غمانگيز خوانده میشوى و تنها تو در پيش آمدهاى دردناک پناه هستى آن گرفتاریها به جز با دست قدرت تو به هيچ دفع نشود و به جز آنچه را که تو بازگشايى به هيچ گشوده نشود.
فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِی یَا رَبِّ مَا قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِی مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِکَ أَوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطَانِکَ وَجَّهْتَهُ إِلَیَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ
اين چهار جمله جملگى الهام يافته از قرآن كريم است: دو جملهى اولى تواند اشاره باشد به آيه شريفه: «و اذا مسكم الضر فى البحر ضل من تدعون الا اياه»؛ هنگامى که در چنگال طوفانهاى سهمگين دريا گرفتار و بيچاره میشويد همه خدايان دروغين فراموش میشود و تنها خداى حقيقى را میخوانيد.
و آيات ديگر قرآن قريب به همين مضمون مانند: «قل ارايتكم ان اتاكم عذاب الله او اتتكم الساعه اغير الله تدعون ان كنتم صادقين بل اياه تدعون فیکشف ما تدعون اليه ان شاء و تنسون ما تشركون»: بگو ای پيغمبر اگر عذاب خدا يا ساعت مرگ شما را فرارسد چه خواهيد كرد آيا در آن ساعت سخت غيرخدا را میخوانيد اگر راست میگوييد (كه خدايى ديگر به جز الله هست) بلكه در آن هنگام تنها او را میخوانيد تا اگر مشيت او قرار گرفت شما را از سختى برهاند و در آن حال آنچه را که براى خدا شريک قرار میداديد به كلى فراموش میكنيد بلكه در روايات اهل بيت(عليهم السلام) رسيده است که (الله) يعنى «هو الذى يتاله اليه عند الحوائج و الشدائد كل مخلوق عند انقطاع الرجاء من كل من دونه و تقطع الاسباب من جميع ما سواه»؛ الله همان است که در نيازمندیها و سختیها هر آفريدهای وقتى که اميدش از هرجا بريد و اسباب و وسايل از هرچه جز او است قطع شد به او پناهنده میشود و به درگاه او روى میآورد.
از اينجا است که مردى به خدمت امام صادق (ع) عرضه داشت ای پسر پيغمبر مرا به خدا رهبرى فرما که خدا چه حقيقتى است كه (هر كس حكايتى به تصور از او كند) و مرا حيرت زده و سرگردان كردهاند حضرت او را فرمود: ای بنده خدا هرگز به کشتى سوار شدهاى؟ عرض كرد: آرى، فرمود آيا كشتى ات شكسته آنجا كه نه كشتى براى نجات تو باشد و نه شنا كردن توانى که به دردت بخورد؟ عرض كرد: آرى، فرمود: آيا دلت در آن وقت بستگى داشت به چيزى که توانا است که قادر است بر نجات دادن آنجا که نجات دهى نباشد و به رسيدن به فرياد آنجا که فريادرسى نباشد، و سر اين مطلب که امام (ع) بيان فرموده آن است که چون آدمى در دنيا که به حكمت بالغهى الهيه دار اسباب است با اسباب انس گرفته و همين اسباب حجابهايى هستند که مانع از ديدن مسبب میباشند آنگاه که به حكم اضطرار حجاب اسباب دريده شده و از ميان برداشته شد مسبب خودنمايى میكند و آدمى مشاهده میكند آنچه را که با بودن اسباب از آن محجوب بود.
صعب عليه و شق تكاد
به معناى سختى و مشقت است. آنچه در خطبه اميرالمومنين (ع) است که؛ «ان امامكم عقبه كئودا» به همين معنا است که به تحقيق در پيش رو گردنهى سخت و پرمشقت داريد و ثقل به معناى سنگينى است و المام كه مصدر (الم) است به معناى فرود آمدن و (بهظه) به معناى گرانبار شد میباشد.
اين جمله به منظور مقدمهچينى براى جلب رحمت الهى است که با اظهار عجز و ناتوانى و اضطرار باشد که عنايت حق را معطوف خويش گرداند؛ پروردگارا محنتى بر من روى آورده که سنگينى آن سخت به زحمتم انداخته و بارى بر دوشم فرود آمده که از گرانى آن پشتم خميده. هرچند به ظاهر براى هریک از گرفتاریها سببى هست و لكن من میدانم که سر رشته به دست تو است و آنچه به من رسيده از ناحيهى تو است. اين تويى که با دست قدرتت اين سيلى به من زدى و با سلطنتت اين سيل را به سوى من روانه كردى. آنچه را که تو وارد كنى كس نتواند بازگرداند.
وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ
و آنچه را که تو روانهسازى كس نتواند که بازدارد.
وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ
آنچه را که تو ببندى کس نتواند گشود و آنچه را که تو بگشايى کس نتواند بست.
وَ لَا مُیَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ
و آنچه را که تو دشوارش کنى کس آسانش نكند و آنکه را بخودش واگذارى کس يارىاش ننمايد.
و بحث وجود مصائب در زندگى بحثى است فلسفى و عميق که ورود در آن را ضرورتى نيست اگر آدمى دل به جايى نبندد و قدرتى را در اين جهان نشناسد که آرامبخش اضطرابهاى درونى و شفابخش رنجهاى روحى او باشد در چه جهنمى از وحشت و اضطراب زندگى خواهد نمود؟ «و ان جهنم لمحيطه بالكافرين» و بالعكس اگر مبدأیى را بشناسد که نيرويى دارد لايزال و با آن نيرو ارتباط برقرار كند و کليد مشكلات خود را به دست او بيند و درعينحال مبدائى رئوف و مهربان و هرگاه که بخواهد میتواند مشكلات خود را با او در ميان بگذارد و با وى رازونياز كند و از او حل آنها را التماس کند چه اطمينان و آرامش روح براى او خواهد بود تو گويى بهشت موعود در آخرت او را در همين دنيا فراهم شده است.
وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکَوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ
و در آنچه به حضرتت شكايت آوردم عنايت خاص نصيبم ساز و نیک نظر فرما و با انجام آنچه که از درگاهت تقاضا كردم كامم را شيرين گردان و محتمل است معناى جمله و انلنى... اين باشد که مرا توفيق آن ده که شكايتم نه از راه بدبينى به گرفتارى باشد بلكه در عين گرفتارى به پيش آمدهاى ناگوار خوشبين باشم.
وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَحِیّاً
و از پيشگاه مقدست رحمت و گشايش گوارايى به من مرحمت فرما و راه گريزى هرچه زودتر پيش پايم قرار بده؛ يعنى بار الها من اين رحمت و گرهگشايى را تنها از تو میخواهم نه از كس ديگر. بار الها نكند که غم و اندوه مرا از مواظبت به انجام واجباتى که بر من مقرر فرمودهای باز دارد و از به كار بستن مستحبات و سنتهايت بمانم.
وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِکَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِی یَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى کَشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ
و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار. ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بیطاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو میتوانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایستهی آن نباشم.
جز آستان توام در جهان پناهى نيست
سر مرا به جز اين در حواله گاهى نيست
فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ
اين عنايت و كرم را دربارهى من بفرما گر چه شايستگى و استحقاق آن را ندارم.
یَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ
ای صاحب سرير سلطنت مطلق. مترجم گويد: كلمه عرش که به معناى تخت پادشاهى است در قرآن كريم بيش از 20 مورد با تغبيرات مختلفه به خداى تعالى نسبت داده شده است گاهى رب العرش العظيم و گاهى ذوالعرش المجيد و گاهى ثم استوى على العرش و گاهى و كان عرشه على الماء و ديگر تعبيرات از اين رو ائمه عليهم السلام درباره معناى آن مورد سئوال قرار گرفتهاند و علماء دين نيز بيانات و تاويلات گوناگونى در اين باره دارند و آنچه از مجموع كلمات بزرگان و اخبار استفاده میشود آن است که عرش را معانى مختلفى است (مشترک لفظى يا معنوى) در بعضى از موارد به معناى آسمانها و زمين است چنانچه شيخ طوسى قدس سره در كتاب التبيان در آيه شريفه: «ثم استوى على العرش»: فرمايد كه مقصود از اين آيه آسمانها و زمين است و اما عرش در آيه شريفه: «الذين يحملون العرش و من حوله»: به معناى ديگرى است که فرشتگان الهى با گرد آمدن بر اطراف آن و بزرگداشت آن خداى تعالى را عبادت میكنند.
و در بعضى از موارد عرش به معناى علم است چنانچه مجلسى رحمه الله در معناى آيه شريفه: «الرحمن على العرش استوى»: پس از ذكر پنج معنا براى استواء فرمايد: که عرش گاهى گفته میشود بر جسم عظيمى که بر ديگر جسمانيات احاطه داشته باشد و گاهى بر همه مخلوقات گفته میشود و گاهى بر علم گفته میشود چنانچه در روايات بسيارى به همين معنى آمده است... دانشمند بزرگوار مرحوم شعرانى در معناى عرش فرمايد تخت پادشاهى ترجمه عرش است و كنايه از قدرت و ملک باشد و اگر بايد براى آن مصداقى يافت علم خداوند است چون همه افعال حق تابع علم عنائى او است و بعضى از وجود منبسط به عرش رحمان تعبير كنند و گروهى فلک اطلس را که بزرگترين جسم عالم شهادت است عرش خواندهاند و هریک به وجهى صحيح است اما تفسير آن به علم در روايات آمده است و الله اعلم.
انتهای پیام/4028/
منبع: آنا
کلیدواژه: مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای اهل بیت صحیفه سجادیه امام سجاد دعای هفتم صحیفه سجادیه خداى تعالى آیه شریفه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۸۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هر آنچه از سیستم VRF باید بدانید
مشکلات انرژی و تامین برق در ایران در چند سال اخیر لزوم استفاده از تجهیزات جدید را بیش از پیش نمایان می کند. تهویه مطبوع به عنوان یک بخش بسیار پرمصرف، همواره شاهد ارائه محصولات جدید و مدرن برای کاهش مصرف انرژی بوده است. سیستم Variable refrigerant flow (VRF) یکی از سیستم های جدید تهویه مطبوع است که توانایی تامین سرمایش و گرمایش را به خوبی داشته و نسبت به رقبای خود یعنی چیلر و دیگ، بازدهی بهتری ارائه می دهد.
سیستم VRF در سراسر دنیا با استقبال خوبی رو به رو بوده است و در ایران نیز در چند سال اخیر به خوبی جای خود را در بازار باز کرده است. متاسفانه مانند هر سیستم جدید دیگر در زمینه سیستم VRF هم عموم مهندسان، تکنسین ها و هم افراد درگیر در زمینه تهویه مطبوع، اطلاعات مناسبی درباره این سیستم را ندارند. این موضوع از یک طرف و تخصصی بودن نصب، اجرا و طراحی سیستم VRF از طرف دیگر باعث شده ضمن از دست رفتن بازدهی انرژی به دلیل نصب و طراحی نادرست، قابلیت اطمینان این سیستم نیز کاهش یابد. قصد داریم که در این مقاله، سیستم VRF را مورد بررسی قرار دهیم ؛ لذا اگر میخواهید با نحوه کار این تکنولوژی جدید و مزایا و معایب آن آشنا شوید، ادامهی مقاله را از دست ندهید.
وی آر اف VRF چگونه کار میکند؟
مبدا شکلگیری سیستم VRF برای اولین بار در کشور ژاپن و حدود 40 سال پیش بوده است، اما در طی این سالها، تغییرات اساسی روی آن رخ داده است. در سیستم VRF از جریان پیدا کردن یک سیال برای ایجاد سرمایش و گرمایش استفاده میشود. در حقیقت، سیستمهای VRF شباهت زیادی به کولرهای گازی دارند چرا که از یونیتهای داخلی و خارجی تشکیل شدهاند. اما متغیر بودن مبرد یا سرد کننده باعث شده است که صرفهجویی بیشتری در مصرف انرژی داشته باشد و بتوان دمای نقاط مختلف ساختمان را به راحتی تنظیم نمود. سیستم تهویهی VRF را میتوان به صورت گسترده در ساختمانهای بزرگ مورد استفاده قرار داد. چرا که با استفاده از این سیستم، تنظیم دما در بخشهای مختلف ساختمان به راحتی انجام میگیرد. این قابلیتی است که در اسپلیتها وجود ندارد و شما اگر بخواهید دمای یک اتاق را تغییر دهید، باید یک اسپلیت جداگانه برای آن خریداری کنید.
ر سیستم VRF بر خلاف سایر سیستمهای تهویه، هیچگونه آبی وجود ندارد، بلکه مبرد که یک نوع گاز فریون است به صورت مستقیم انرژی را در یونیتهای خارجی و داخلی جابهجا میکند. از آنجایی که میتوان میزان میزان مبردی که وارد هر یونیت میشود را کنترل کرد، دمای هوا نیز به سادگی قابل تنظیم خواهد بود.
مزایای استفاده از سیستم VRF۱- بازدهی بالا
طراحی سیستمهای وی آر اف به گونهای است که با مصرف حداقل انرژی، بیشترین انتقال حرارت را داشته باشد. از همین رو، مصرف انرژی این سیستم، نسبت به سایر سیستمهای سرمایش و گرمایش مرسوم مانند اسپلیتها و کولرهای گازی بسیار کمتر است. از طرفی، در سیستم VRF میتوان بدون نیاز به تولید گرما و صرفا با انتقال حرارت از مکانی به مکان دیگر، نقاط مختلف را گرم کرد.
۲- حفظ محیط زیستاحتمالا شما هم با خطرات زیست محیطی بسیاری از دستگاههای خنک کننده آشنایی دارید. این سیستمها با آزاد کردن گازهای سمی، باعث ایجاد آسیبهای جدی برای محیط زیست میشوند. این در حالی است که در سیستم VRF خبری از این گازهای سمی نیست. بنابراین با خیال راحت میتوانید تهویهی ساختمان خود را به VRF بسپارید.
۳- هوشمند بودن
ممکن است نیاز داشته باشید که هر اتاق در منزل شما دمای خاصی داشته باشد، مثلا در تابستان، اتاق خواب شما خنکتر از اتاق کودکانتان باشد، یا در یک زمان یک اتاق گرم شود و اتاق دیگری سرد. در گذشته، برای این کار، شما مجبور بودید که برای هر اتاق یک دستگاه سردکننده یا گرمکننده مجزا تهیه نمایید. اما امروزه، این مشکل با فناوری جدید ارائه شده در سیستمهای VRF برطرف شده است.
طراحی سیستمهای VRF بسیار هوشمندانه است و به راحتی میتوان دمای اتاقها و بخشهای مرکزی ساختمان را تغییر داد. این ویژگی، ضمن کمک به مدیریت مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن، شما را از خرید چند سیستم گرمایشی و سرمایشی بینیاز مینماید. همچنین وجود عیبیابهای اتوماتیک نیز باعث شده است که مشکلات احتمالی دستگاه به راحتی شناسایی شده و تعمیر آن با سرعت بیشتری انجام شود. علاوه بر این، سیستم VRF دارای فیلتراسیون هوشمند هستند و می توانند هوای وارد شده به کمپرسورها را فیلتر کرده و مانع از ورود ذرات گرد و غبار به فضای داخلی شوند.
۴- کاربرد در همهی شرایط آب و هواییهمانطور که میدانید، برخی از سیستمهای تهویه را نمیتوان در مناطق مرطوب استفاده کرد. یا اینکه استفاده از آنها در برخی مناطق، چندان بازدهی بالایی ندارد. سیستم VRF، این مشکل را نیز حل نمودهاست و آن را میتوان در همهی شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار داد؛ بدون اینکه بازدهی دستگاه کاهش محسوسی پیدا کند.
5- حمل و نقل و نصب راحت سیستم VRFتجهیزات مورد استفاده در سیستم وی آر اف دارای اندازههای مناسب و وزن کم هستند. به همین دلیل، حمل و نقل و نصب آنها راحتتر انجام میشود. همچنین، قرار گرفتن یونیتهای خارجی در پشت بام، باعث افزایش فضای مفید درون ساختمان خواهد شد. علاوه بر آن، یونیتهای داخلی نیز در سقف سازه طراحی میشوند و فضای داخلی را اشغال نمیکنند.
۶- عدم نیاز به موتور خانهدر سیستم VRF هیچ نیازی به موتورخانه و فضای کنترل حرارت وجود ندارد و تمامی فرایند سرمایش و گرمایش تنها توسط یونیتهای داخلی و خارجی انجام میشود. از طرفی، در دستگاه وی آر اف نیازی به لوله کشی و کانال کشیهای گسترده نخواهد بود. از همین رو، هزینههای نصب نیز تا حد زیادی کاهش پیدا میکنند.
معایب استفاده از سیستمهای VRF ۱- بالا بودن هزینهی اولیه
دستگاههای VRF نسبت به اسپلیتها، کولرهای گازی و چیلر دارای قیمت بالاتری هستند. مخصوصا اگر از مدل برقی VRF بخواهید استفاده کنید. از همین رو، برای استفاده از این سیستم در ساختمانهای بزرگ، ممکن است مجبور به پرداخت پول بیشتری شوید. لازم به ذکر است که هر چقدر متراژ ساختمان بیشتر باشد، تعداد یونیتهای داخلی نیز افزایش پیدا می کند.
2- نصب و راه اندازی تخصصیپیشرفته بودن سیستم VRF باعث شده است که طراحی و راه اندازی آن با دشواریهایی همراه باشد. به همین دلیل، فرایند نصب دستگاههای وی آر اف باید توسط مهندسان و متخصصان با تجربه انجام شود و هر کسی نمیتواند این کار را برای شما انجام دهد. نیازمند است طراحی و نصب و راه اندازی سیستم VRF خود را به مجموعه های متخصص و حرفه ای بسپارید.
سخن آخردر انتها، پیشنهاد می شود در صورت تمایل به سیستم VRF با گروه مهندسین تتا از باسابقه ترین مجموعه های تخصصی تهویه مطبوع و VRF مشورت نموده و انتخاب سیستم تهویه مطبوع خود را با خیال راحت به این مجموعه بسپارید. گروه مهندسین تتا با توانایی واردات VRF با برندهای SAMSUNG کره جنوبی و TICA چین، به شکل تخصصی آماده خدمت رسانی به شکل صفر تا صد در زمینه اینگونه سیستم ها از طراحی و مشاوره تا نصب و راه اندازی می باشد. برای مشاوره بیشتر در زمینه انواع سیستم های تهویه مطبوع از طریق وبسایت tetacompany.com و تلفن 02188509804 تماس حاصل فرمایید یا از طریق شبکه های اجتماعی به آدرس @iranteta ارتباط برقرار نمایید.
*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.